מעקב 'קול חי': מניעת הסוכרת בחברה החרדית • האזינו

צבי טסלר No Comments on מעקב 'קול חי': מניעת הסוכרת בחברה החרדית • האזינו

עקב חשיפת 'קול חי' על כך שמספר חולי הסוכרת במגזר החרדי גבוהים בהרבה ממספרם בציבור היהודי הכללי ועל כך שאין תכנית טיפול מותאמת גיבוש משרד הבריאות הודיע על תוכנית לצמצום פערי הבריאות בחברה החרדית שתתמקד במניעת מחלת הסוכרת

צילום: ישראל רובין
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בעקבות חשיפת "קול חי" אודות התחלואה הגבוהה בסוכרת במגזר החרדי ובעקבות הביקורת על היעדר תוכנית הסברה, משרד הבריאות חשף באחרונה בוועדת הכספים, כי הוא מקדם תוכנית למניעת סוכרת במגזר החרדי בהיקף של 3.8 מיליון שקלים.

בתכנית 'שטח כלכלי' בשבוע שעבר, ניסה צבי טסלר להבין ממספר מומחים בתחום הבריאות מהם הגורמים לתחלואה גבוהה דווקא במגזר החרדי, וכיצד ניתן למנוע השמנת יתר שעלולה להוביל לסוכרת ולסיבוכים רפואיים קשים.

פרופ' איתמר רז יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת הסביר את ההשלכות הכלכליות של הטיפול בחולי הסוכרת: "בדקנו לפני שלש שנים על ידי מחקר שערכנו, ובמהלכו בנינו תכנית גדולה למניעת סוכרת, ומנתוני המחקר עלה, שחולה סוכרתי עולה למערכת הבריאות בין שבעת אלפים לשמונת אלפים שקלים מידי שנה, שזה אומר שהחיסכון על כל חולה שנמנע ממנו לחלות בסוכרת הוא אדיר" אמר הפרופסור.

רז הוסיף כי: "הבעיה העיקרית היא בסיבוכים שמגיעים בעקבות הסוכרת, של אי ספיקת כליות או דיאליזה וקטיעת רגלים, שיש לציין שישראל היא עדיין המובילה בקטגוריה זו של קטיעות מבין כל מדינות ה- OECD, ואני יכול לומר שאנו רואים אחוזים גדולים באוכלוסייה החרדית יותר מבמגזר היהודי הכללי שמגיעים למצבים של קטיעות" הסביר פרופסור רז.

רונית אנדוולט מנהלת אגף תזונה במשרד הבריאות הבהירה את הסיבות לפער בין המגזרים: "הפער הגדול מגיע בגלל התזונה השונה, בגלל פחות צריכה של פירות וירקות ויותר צריכה של ממתקים ושתיה מתוקה שזה הגורם שמזיק לבריאות ומוביל להשמנת יתר ולסוכרת" אמרה אנדוולט.

מנהלת אגף התזונה הוסיפה ואמרה: "חשוב מאד שכשעושים את הקנייה בסופר, לחפש את המזון הבריא יותר, שמשם הכל מתחיל, ולהשתדל להמעיט כמה שיותר בשתייה ממותקת, וזו הדרך למגר את התחלואה בסוכרת. אנחנו רוצים לעשות שינו בהרגלי הצריכה המזיקים ולשם כך יש לנו שני תזונאים מהמגזר החרדי ואנו בונים תכנית עבודה בעניין מול המגזר החרדי" הסבירה אנדוולט.

מלבד השמירה הנדרשת על התזונה באופן כללי, עלה עוד נושא שכדאי לשים עליו את הדגש, והוא, שגם אם אדם מרגיש שהוא לא יכול להימנע לגמרי מסוכרים, יש דרך לדעת מה רמת ההשפעה של מאכלים מסוימים עליו באופן ספציפי, ועל כך הסבירה מיכל צלח ממכון ויצמן: "אפשר להתאים תזונה לאדם לפי נתונים אישיים, מכיוון שכל אחד מגיב אחרת למאכלים שונים, וגם אם זה נכון לומר שלאכול מתוק זה לא בריא, אדם שבכל זאת רוצה לאכול משהו מתוק כדאי שיידע לאכול במידה שלא תזיק, ולפקח על מניעת הסוכרת באמצעות אלגוריתם, שעל פי מחקר מכון ויצמן תזונה מותאמת מצליחה לאזן את הסוכר" אמרה צלח.

הרב שלמה אישון ראש מכון כתר הוסיף את הרובד ההלכתי בנושא: "הצורך להישמר ממאכלים שהם חשש סכנה הוא הכרחי וחשוב גם מבחינה הלכתית, ויש מכתב שר'משה פיינשטיין דן בזה האם מותר לאכול כל דבר ולומר מן השמיים ירחמו או שאם יש דבר המזיק צריך להישמר ממנו, והעלה שברגע שמדובר במאכל שהוכח שיש בו סכנה לרוב בני אדם יש חובה להינזר ממנו" אמר הרב.

הרב אישון הוסיף: "הרב זילברשטיין נשאל אודות אדם שלא שמר על בריאותו ועישן, האם יש לתעדף אותו במצב שיש עומס בבתי החולים לדוגמא לאחר מי שכן שמר על בריאותו, והסיק שלכאורה היה נכון לומר שיש לו עדיפות נמוכה ממי ששמר על בריאותו, ורק מכח זה שיש לו ביטוח של הקופות חולים, ובתנאי הביטוח לא נכתב תנאי כזה אנו לא עושים תיעדוף, אבל ללא הביטוח של קופת החולים ייתכו שהיה עדיפות למי ששמר על בריאותו" סיים הרב.

במסגרת המעקב של 'קול חי' אחר הנושא, עלתה השאלה מדוע משרד הבריאות לא מטפל בדבר, ולאחר עליית הנושא וחשיפת הנתונים לציבור, משרד הבריאות הודיע כי הוא החל לקדם תכנית למגזר והודיע: "כחלק מתהליך נרחב של גיבוש תכנית אסטרטגית לצמצום פערי בריאות בחברה החרדית, הכולל קידום בריאות ושיפור התזונה במגזר החרדי, החל מהלך של שיתוף ציבור והיוועצות עם השטח, יצירת קבוצת עבודה, שיתוף אנשי מקצוע העובדים במגזר וקידום מחקר בנושא תזונה במגזר החרדי. בשנה וחצי האחרונות, אגף התזונה במשרד הבריאות והתוכנית הלאומית "אפשריבריא", מעסיקים תזונאים חרדים המייעצים ומקדמים את התזונה הבריאה במגזר החרדי, באופן המותאם לתרבות ולצרכים בחברה זו" אומרים במשרד הבריאות.

במשרד מוסיפים: "הפעילות מתמקדת בהסברה תקשורתית מותאמת לאורך מעגל השנה, פיתוח תכנים ייעודיים למגזר, נכתבה חוברת למשפחה החרדית בנושא חוסן תזונתי, בשבוע הבא נפתח קורס תזונה בסמינר צ'רנסקי עם אלפי מורות וגננות. בנוסף, בשנה החולפת פותח ויושם פיילוט לשיפור התזונה בישיבות החרדיות. אנו עובדים על הרחבת הפיילוט, כרגע ככל הנראה בשיתוף רשויות "אפשריבריא" בבני ברק, ירושלים ונתיבות מתוכננת הפעלה של התוכנית. בנוסף גויסו ישיבות חב"ד שמתוכננות לעבור את התוכנית בקרוב. על מנת לקדם את התזונה הבריאה ברשויות חרדיות נוספות, אנו קוראים לרשויות נוספות מהמגזר החרדי, להגיש מועמדות לקול קורא החדש של "אפשריבריא" לשנת 2022" סיכמו במשרד הבריאות.

 



0 תגובות